29 Juli, 2008


Assalamu'alaikum,


Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis terkemuka, menyatakan ada 10 perkara yg termasuk dlm kategori sia2, yaitu:


1)Mereka yg berdoa hanya untuk dirinya sendiri, tetapi tidak memohonkan do'a untuk ibu bapanya/kaum keluarganya/sahabat2nya dan sekelian kaum muslimin.

2)Mereka yg membaca al-Quran, tetapi tidak membaca secara tertib sehingga 100 ayat stiap hari.

3)Lelaki yg masuk ke dlm masjid, kemudian dia keluar kembali dari masjid tanpa mengerjakan solat tahyatul masjid.

4)Orang yg melewati tanah perkuburan, tetapi tidak megucapkan salam kepada penghuni kubur dan tidak mendoakan utk keselamatan arwah mereka.

5)Lelaki yg masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian dia keluar dari kota itu tanpa mengerjakan solat Jumaat berjemaah.

6)Mereka yg tinggal dlm suatu lingkungan dgn seorang ulama, tetapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu utk menambah ilmu pengetahuan.

7)Mereka yg bersahabat, tetapi mereka tidak saling menanyakan keadaan masing2 dan seluruh keluarganya.

8)Mereka yg mengundang seorang menjadi tetamunya, tetapi tidak layani tamunya itu dengan selayaknya.

9)Mereka yg mejadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa dapat memanfaatkan waktu yang sangat berharga utk menuntut ilmu serta meningkatkan budi pekerti dan akhlak.

10)Orang yg tidak menyadari tetangga disekitar lingkungan tempat tinggalnya ada yg merintih lantaran kelaparan, sedang dia sendiri makan kekenyangan di dlm rumahnya.


Semoga kita di jauhkan dari keadaan demikian. Kepadamu ILAHI, mohon berikan lah kami taufik dan hidayah serta bimbing hati kami kepada kebaikan...Amiin.


Wasallam wal ham du lillah hirab bil 'aalamin..

Tidak ada komentar: